Spotify: Een succesverhaal

11-08-2014
artikel

In het jaar 2006 wordt Spotify gelanceerd door Daniel Ek en Martin Lorentzon. Ze hadden als motto dat iedereen in de toekomst alle muziek zou kunnen beluisteren. De naam Spotify is ontstaat uit de combinatie van twee worden, namelijk spot en identify. Een nummer dat je misschien allang vergeten was, spot je opnieuw, oftewel, je identificeert het opnieuw. Het bedrijf is begonnen op een kleine zolderkamer en is door de jaren heen uitgegroeid tot een multinational.

De ontwikkeling van Spotify door de jaren heen

In eerste instantie vroeg Spotify € 4,99 en € 9,99 voor het eindeloos streamen van muziek. Daarnaast werd er een gratis variant aangeboden. Deze gratis versie was echter niet te beluisteren op de tablet of smartphone en ook kon je niet langer dan 10 uur per maand naar muziek luisteren. Recent is daar een einde aan gekomen, aangezien je nu onbeperkt gebruik kunt maken van Spotify op je smartphone of tablet. In ruil daarvoor krijg je wel te maken met een reclameonderbreking. Door te kiezen voor de Premium functie van Spotify, kun je onbeperkt muziek luisteren, afspeellijsten aanmaken en muziek offline luisteren door te downloaden. Je betaalt voor Spotify Premium € 10,00 per maand.

In 2012 zijn er meer dan 15 miljoen tracks beschikbaar in de database van Spotify. Er zijn maar liefst 10 miljoen gebruikers waarvan er ook nog eens 3 miljoen gebruikers gekozen hebben voor een betaald abonnement. Daarnaast wordt er voor een bedrag van 170 miljoen uitbetaald. In 2014 hebben de 40 miljoen gebruikers toegang tot meer dan 20 miljoen nummers. Inmiddels is er al meer dan 1 miljard dollar uitgekeerd aan de rechthebbenden.

Samenwerking met Facebook

Deze indrukwekkende cijfers kunnen onder andere toegeschreven worden aan een succesvolle samenwerking met Facebook. Het heeft het delen van muziek door gebruikers veel gemakkelijker gemaakt. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld zien welke nummers hun Facebook vrienden aan het luisteren zijn. Een week na het bekendmaken van de samenwerking met Facebook, had Spotify er al meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij.

De succesfactoren van Spotify

Er zijn een aantal factoren op te noemen die ervoor hebben gezorgd dat Spotify een belangrijke plek heeft veroverd naast bijvoorbeeld iTunes:

  1. De basisdienst van Spotify is gratis. Je kunt zowel op de computer als je smartphone gratis muziek luisteren. Je hebt echter wel te maken met reclameonderbrekingen en bij het gebruik van de mobiele applicatie ben je verplicht de muziek af te spelen, terwijl de shuffle modus aanstaat;
  2. Spotify is een eerlijke distributeur van muziek, aangezien het royalty's uitbetaald aan de artiesten die hun muziek via de muziekdienst aanbieden. Daarmee wordt illegaal downloaden tegengegaan;
  3. Spotify werkt vanwege een slimme marketing aanpak. De muziekdienst werd namelijk gelanceerd als een exclusieve dienst, die alleen op uitnodiging toegankelijk was. Dat heeft ervoor gezorgd dat iedereen lid wilde worden van deze club;
  4. Spotify werkt gemakkelijk en is daarmee erg gebruiksvriendelijk. Dat heeft zeker bijgedragen aan het succes van Spotify!

Momenteel zijn er meer dan 20 miljoen nummers in de database van Spotify te vinden, waarmee de muziekdiens een prima concurrent is voor andere muziekaanbieders.